FB vitamine DVitamine D is eigenlijk geen vitamine, maar een pre-hormoon. Ons lichaam maakt vitamine D zelf aan onder invloed van zonlicht (UV-B stralen). Aangezien wij hier op het noordelijk halfrond wonen en veel binnen- of kantoorwerk verrichten, krijgen we over het algemeen weinig zonlicht. En als we in de zon komen, zetten we gelijk een zonnebril op en smeren ons in met zonnebrand om de UV stralen te weren (wat natuurlijk ook noodzakelijk is voor de huid).

Behalve via zonlicht kunnen we vitamine D ook binnenkrijgen via voeding, maar er zijn maar weinig voedingsmiddelen die een bron zijn van vitamine D. Het zit vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Steeds meer Nederlanders hebben een tekort aan vitamine D. Dit gaat in eerste instantie gepaard met fysieke klachten en vermoeidheid. Je kunt dit tekort gemakkelijk oplossen door de inname van natuurlijke vitamine D te verhogen. Het meest probate middel is levertraan. Levertraan bevat van nature een hoge dosis vitamine D.

Waarom is vitamine D belangrijk voor sporters?

Vitamine D zorgt voor een betere opname van calcium. Een tekort aan vitamine D kan spierzwakte en spierkrampen veroorzaken. Vitamine D stimuleert de spieropbouw en spierfunctie. Vitamine D is ook belangrijk voor het behoud van sterke botten en tanden. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium beter wordt opgenomen in de darmen. Calcium is essentieel voor de vorming van botten en voor een hoge botdichtheid, dus sterke botten.
Voor meer informatie zie ook: www.mollersomega3.nl

marianne vos website

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en wij houden je op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

Ongeldige invoer