carbsCarbo loaden betekent letterlijk koolhydraten stapelen oftewel extra suikers laden om de energievoorraad in je spieren te optimaliseren. Hoe werkt dat dan?

Zolang je bloedsuikerspiegel stabiel is (meestal in rusttoestand), en er dus voldoende suiker in je bloed zit, worden de overige suikers en koolhydraten opgeslagen in je spieren. Glucose wordt niet als zodanig opgeslagen in je lichaam, maar moet eerst omgezet worden in glycogeen, dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen. Langere suikerketens, zoals maltodextrine, kunnen over het algemeen sneller worden opgeslagen als glycogeen.

Carbo loaden doe je meestal in aanloop naar een zware of meerdaagse wedstrijd. Je gebruikt de rustperiode (2 dagen) voor de wedstrijd om je lichaam van extra energie (= koolhydraten) te voorzien. Dit kun je doen met behulp van Maxim Carbo Loader. Voeg 1-2 dagen voor de wedstrijd 1 of 2 maal per dag 1 schepje Carbo Loader toe aan je drank of voeding. Op de wedstrijddag voeg je 2-3 uur voor aanvang van je inspanning 1 of 2 schepjes toe aan je drank of voeding. Je lichaam gaat deze voorraden tijdens de wedstrijd weer gebruiken op het moment dat je bloedsuikerspiegel te laag wordt, dus als er te weinig glucose in je bloed zit, dan kan je lichaam de glycogeenvoorraad weer omzetten in glucose en brandstof.

marianne vos website

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en wij houden je op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

Ongeldige invoer