In het kort… De Hollandse 100
 
Tijd / minuten Product
-/- 00:45 1 Energy bar of 2 krentenbollen of 2 bananen
-/- 00:30 500ml Mix 1:1 Maxim Sportsdrink

Start

Schaatsen
+ 00.30 150ml Sports Drink
einde schaatsen 150ml Sports Drink + 1 Energy bar
 
Fietsen
per 15 min: +/-120ml Sports Drink
+ 01.00 1 Energy bar
+ 02.00 per 30 minuten 1 portie Energy gel of banaan
 
Finish
+ 00.10 250ml Recovery drink
+ 00.15 - 01.00 750ml Sports Drink of Total Hydration Tablets
Voorbereiding
Begin je wedstrijd met een voorsprong. Eet in de 2 dagen voorafgaande aan het evenement voldoende koolhydraten om de koolhydraatvoorraden in de spieren te optimaliseren. Dit betekent veel (wit) brood, pastaproducten,rijst, aardappelen en of peulvruchten.

Ontbijt
Eet 2-3 uur voor aanvang een goed ontbijt, rijk aan koolhydraten en voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) en laag in vet en zout.
Neem als ontbijt wit brood met jam, banaan en/of mager vleesbeleg (kalkoen, kip, rosbief - niet vet en niet zout). Drink fruitsap en/of thee, eventueel met honing en eet 1 stuk fruit (bij voorkeur banaan of trosje druiven, bessen). Eventueel kommetje magere yoghurt met jam. Je kan tijdens het ontbijt 1 of 2 schepjes Maxim Carboloader toevoegen aan je dranken en of yoghurt.

Vlak voor het schaatsen
In aanloop naar het event is het van groot belang om je energievoorraad volledig op peil te brengen en voldoende brandstof (=koolhydraten) in je lichaam te hebben. De koolhydraatvoorraad in je spieren is beperkt. Dus eet op tijd en voldoende. Eet 45-30 minuten voor het begin een Maxim Energy bar. Daarnaast is het belangrijk om je vochthuishouding (vocht + mineralen) op orde te hebben. Drink 500 ml ruim 30 minuten voor de start.
 

Tijdens de wedstrijd

Maxim Sports Drink
Tijdens het schaatsen en fietsen moet je het energieniveau in je lichaam op peil proberen te houden. Wij adviseren om minimaal 500 ml Maxim Sports Drink per uur te drinken. Naast de Sports Drink kun je je energiebehoefte aanvullen met een Energy bar. Zeker in de eerste helft van de tocht is het belangrijk om voldoende energievoorraad aan te leggen voor het 2e deel.
 
Voor diegene die moeite heeft met vast voedsel zijn Maxim Energy gels een goed alternatief:
Een Energy Gel geeft je lichaam een extra directe energiestoot. Energy gels hebben een unieke koolhydraatverhouding voor een optimale energieopname; snelle suikers voor directe energie en lange koolhydraten voor langdurige energie (20 minuten). We raden je aan om 2-3 porties gel of geldrink (33 gram gel of 60 ml geldrink) per uur te nemen. Daarnaast bevat een gel weinig glucose waardoor er geen sterke insulinepiek is en je bloedsuikerwaarde stabiel blijft. Wij adviseren om direct na een energy gel altijd een slok water te nemen om de opname te bevorderen.
 
Tijdens het laatste deel van de tocht wordt voedsel consumeren en drinken steeds lastiger. Wij adviseren daarom het laatste uur alleen energygels te gebruiken. Liefst met een beetje water om de opname van brandstof te optimaliseren.
 

Na de tocht!

Recovery Drink
Na de tocht is de energievoorraad in je spieren behoorlijk verminderd. Om je voorraad aan te vullen is het belangrijk om koolhydraten te gebruiken na het sporten. Wanneer je koolhydraten combineert met eiwit wordt de opname in je spieren versneld. Dit zorgt voor een snel herstel.
 
Hydratatie
Hydratatie is belangrijk voor het op peil brengen en houden van je vocht- en mineraalgehalte. Voor hydratie gebruik je een dorstlesser. Door Maxim Sports Drink lichter te doseren (1 of 2 schepjes per bidon van 750ml) heb je een ideale dorstlesser of neem Maxim Total Hydration Tablets. Drink minimaal 750ml na het sporten.
 

marianne vos website

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en wij houden je op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

Ongeldige invoer