Nieuws

  1. Wanneer gebruik je welke sportvoeding?Voor iedere training en wedstrijd moet je je voorbereiden! Dit betekent dat ook je voeding in orde moet zijn. Het helpt je om goed te presteren en kan fysieke ongemakken zoals kramp en hongerklop voorkomen. Dus zorg dat je vooraf goed eet en drinkt en dat je voldoende eten en drinken bij je hebt!

    Lees meer...
  2. Elektrolyten, magnesium, cafeineInmiddels is wel bekend dat de juiste sportvoeding een belangrijke bijdrage kan leveren aan je prestatie, want er zitten veel “hulpstofjes” in die de prestatie kunnen ondersteunen. Als je er bewust en verantwoord mee omgaat, kun je er zeker je voordeel uit halen.

    Hoe zit het eigenlijk met o.a. elektrolyten, magnesium en cafeïne voor fietsers, hardlopers en triatleten?

    • Vitaminen en mineralen voor meer uithoudingsvermogen?
    • Magnesium tegen kramp?
    • Cafeïne tijdens sporten, is dat slim?

    Lees meer...

  3. Maxim Training CirkelHet spreekt voor zich dat een goed opgebouwd trainingsschema een positief effect heeft op de ontwikkeling van je spierkracht en uithoudingsvermogen. Maar ook het juiste gebruik van sportvoeding kan een gunstige bijdrage leveren! Bereid je goed voor op een training en ben ervan bewust dat te weinig voeding funest kan zijn, maar te veel voeding ook! Met de juiste energie kun je het maximale uit een training halen, waardoor je uiteindelijk dus beter en sterker wordt.

    Lees meer...
  4. Beat the heat, bereid je voor op een warme zomer!

    De zomer is begonnen en het wordt weer warm, heel warm! Voor iedereen die lekker gaat sporten, fietsen of hardlopen adviseren wij extra aandacht te schenken aan de aanvoer van vocht en elektrolyten. Onderschat de toegevoegde waarde van een goede vochtbalans niet! Het is misschien wel de belangrijkste basis voor een goede prestatie.

    • Vocht ondersteunt de spijsvertering en verbranding.

    • Vocht houdt je bloeddruk op peil.

    • Vocht voert ook warmte af en voorkomt oververhitting. 

    Lees meer...
  5. Maxim Protein Bars - Test nuOm alle misverstanden te voorkomen, proteïne en eiwit is precies hetzelfde. De termen worden vaak door elkaar gebruikt. Proteïne en eiwitten zijn niet alleen belangrijk voor krachtsporters, maar ook fietsers en hardlopers hebben behoefte aan extra eiwitten! De meest gebruikte eiwitten in sportvoeding zijn wei eiwitten oftewel whey protein uit melk. Deze worden het gemakkelijkste door het lichaam opgenomen.

    De 3 PRO’s van PROTEINE

    • Ze leveren bouwstoffen voor je spieren, waardoor je uiteindelijk sterker wordt.
    • Ze dragen bij aan een sneller herstel van spierweefsel, waardoor je de volgende dag weer fit aan een nieuwe training kunt beginnen.
    • Ze stimuleren de vetverbranding, waardoor je sneller overtollig vet verliest.
    Lees meer...
  6. Welke energy gel levert de meeste energie?Energy gels zijn al jaren razend populair onder wielrenners, mountainbikers, hardlopers en triatleten. In tegenstelling tot een energy bar, bedoeld voor langdurige energie, is een energy gel ideaal voor een snelle energy boost.

    Koolhydraten gebruik je om je energieniveau vooraf en tijdens het sporten snel op peil te brengen en te houden. Een wielrenner gebruikt bij een gemiddelde snelheid van 25km/uur ongeveer 10 kcal/uur per kg lichaamsgewicht. Dat betekent dat als je 80 kg weegt, je ongeveer 800kcal per uur verbruikt. Een goede richtlijn is om ongeveer 1 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht per uur te eten. Voor een sporter van 80 kg komt dit dus neer op 80 gram koolhydraten per uur.

    Lees meer...
  7. Banaan of energy bar?

    Banaan of energy bar?Wat is de beste sportvoeding: Banaan of Energy bar?

    Als je langer dan 60 minuten gaat sporten is aanvulling van extra voedingsstoffen aan te raden. Met name extra koolhydraten geven je energiesysteem een flinke boost. De meest efficiënte en effectieve koolhydraatrijke voeding is wellicht een banaan en een energy bar. Ze leveren beide de juiste koolhydraten en belangrijke elektrolyten, vitamines en mineralen. Maar er is wel een belangrijk verschil.

    Lees meer...
  8. Vitamine D en sterke longenHet is al langer bekend dat een gezonde vitamine D status een belangrijke rol speelt in de bescherming tegen infecties van de luchtwegen en bescherming biedt tegen besmetting met het griepvirus. De onderzoekswereld draait op volle toeren en nu zijn er ook aanwijzingen dat vitamine D bij een coronabesmetting een beschermende rol speelt. Complicaties, zoals ademhalingsklachten en longontstekingen, kunnen worden veroorzaakt door een zogeheten cytokinestorm, waarbij het immuunsysteem overactief reageert op een infectie. Vitamine D kan het immuunsysteem beschermen tegen deze overactiviteit en dus ook tegen ernstige complicaties en mogelijke sterfte.

    Lees meer...
  9. Lekker hoogtemeters maken! Welke voeding heb ik nodig? Voor de hoogtemeters blijven we nog even lekker in eigen land. Racefietsers en mountainbikers kunnen en mogen weer de Limburgse of Gelderse heuvels in. Helaas zijn er geen toertochten, maar er zijn genoeg alternatieven! Neem bijvoorbeeld de Amstel Gold Race Toerversie of kies zelf een route en ga lekker “stuk” op de Gulperberg, Kruisberg, Keutenberg en Cauberg.
    Welke tocht je ook gaat maken, bereid je goed voor, want het is altijd zwaarder dan je denkt! Voorkom een hongerklop en maak een goed voedingsplan. Het helpt je om, behalve goed te presteren, ook volop te kunnen genieten van het landschap. Houd er ook rekening mee dat onderweg maar beperkte horecafaciliteiten zijn! Dus zorg dat je voldoende eten en drinken bij je hebt!

    Lees meer...
  10. Test the best

    Test the bestGoede sportvoeding ondersteunt je prestaties en daarom is een goede voorbereiding het halve werk. Maak je geen zorgen, je hoeft niet op nul te beginnen, want er is al heel veel getest en uitgewerkt. Met de “Best uit de Test” en de “Sportvoeding Trainingscirkel” heb je een vliegende start voor dit sportseizoen.

    Maxim komt ieder jaar weer als een van de beste sportvoeding uit de diverse testen.

    Lees meer...