Nieuws

  1. Bij lange intensieve inspanningen, zoals een marathon en meerdaagse wedstrijden, is het belangrijk om je koolhydraatspiegel vooraf op peil te hebben. Koolhydraten worden in het lichaam in de vorm van glycogeen opgeslagen in de lever en in de spieren. Deze voorraad levert normaliter voldoende energie voor ongeveer 60 – 90 minuten inspanning. Door vooraf voldoende koolhydraten te laden zorg je ervoor dat deze voorraad optimaal is voor aanvang van de wedstrijd of duurtraining. Daarna is het een kwestie van goed aanvullen. Sportvoeding kan hierbij helpen; het is speciaal ontwikkeld voor die situaties die vragen om efficiënte en makkelijk verteerbare voeding.

    Lees meer...
  2. Een nieuw jaar brengt nieuwe energie. Veel mensen starten daarom het nieuwe jaar met goede voornemens en beginnen als een dolle van alles te plannen. Maar is dat wel nodig, want zo slecht was afgelopen jaar toch niet? Relax……Maxim Wellness

    Lees meer...
  3. Als je de afgelopen feestmaand wat zwaarder bent geworden, dan heb je wellicht het gevoel dat je nu direct actie moet ondernemen. Vraag jezelf af of je je levensstijl aanpast of op dieet gaat? Als je op een gezonde manier wilt afvallen pas je simpelweg je levensstijl aan en ga je (iets) gezonder leven door beter op je voeding te letten en meer te sporten of bewegen. Je komt dan vanzelf weer op je streefgewicht. Als je besluit om te gaan diëten, dan is succes van gewichtsverlies op korte termijn heel realistisch, maar de gezondheidseffecten op lange termijn zijn echter vaak negatief.Maxim weegschaal

    Lees meer...
  4. Wat eet je als sporter in de winter?

    Biathlon Noorwegen

    Goede voeding draagt bij aan een gezond en sterk lichaam. Als je sport als een atleet, eet dan ook als een atleet en kies voeding die bij je past. 

    Lees meer...
  5. Denk aan je weerstandsvitamines!

    Möller's winter

    De winter staat voor de deur en dan gaan we al snel op zoek naar vitamine C voor extra weerstand. Maar vitamine D is wellicht een nog veel belangrijkere weerstandsvitamine.

    Lees meer...
  6. Wat is de beste sportvoeding?

    Maxim Protein Bars

    Koolhydraten en eiwitten leveren dezelfde hoeveelheid calorieën, maar ze hebben een totaal verschillende werking in het lichaam. Koolhydraten leveren brandstof voor extra energie en uithoudingsvermogen. Koolhydraten zijn dus ideaal voor duursporters voor langdurige energie. Maar ook krachtsporters moeten voldoende koolhydraten eten om de energievoorraad in de spieren te optimaliseren om zo het maximale uit een krachttraining te kunnen halen. Eiwitten leveren geen directe energie en dienen vooral als bouwstoffen voor je spieren. Ze dragen bij aan sneller herstel en meer kracht. Wij adviseren om tijdens lange duurtochten en na een zware training of wedstrijd extra eiwitten te nemen. Zowel voor krachtsporters als duursporters zijn koolhydraten en eiwitten dus heel belangrijk.

    Lees meer...
  7. The Oslo BreakfastBewustwording m.b.t. gezonde voeding en sport is diep ingeworteld in de Noorse levensstijl. De levensstijl van de Noren is al eeuwenlang gericht op kracht en vitaliteit. Wil je weten met welk ontbijt Noren hun dag beginnen?

    De eetcultuur in Noorwegen wijkt niet eens zoveel af van de Nederlandse eetcultuur. Zij houden net als wij ook van granen, kaas, jam en zuivel. Ze eten over het algemeen wat natuurlijker (puur en minder bewerkt) en eten meer vetten en eiwitten i.p.v. suikers. Met name de aandacht voor gezonde omega-3 vetzuren wordt in Noorwegen op alle niveaus gepromoot. De Nationale gezondheidsraad van Noorwegen adviseert zelfs om dagelijks een lepel omega-3 visolie of levertraan te nemen. Omega 3 is van groot belang voor een goede ontwikkeling en het goed functioneren van o.a. hersenen en het vitaal houden van ons hart en bloedvaten.

    Lees meer...
  8. Wat zegt het etiket?Als je veel sport en wilt weten of een voedingsmiddel past bij jouw levensstijl of de prestatie die je wilt realiseren, dan kan een etiket een belangrijk hulpmiddel zijn. Ben bewust van wat je eet, dat kan veel problemen voorkomen en een gunstige invloed hebben op je prestatie! Wil je weten hoe je een etiket moet lezen?

    Lees meer...
  9. De voedingswaardetabel geeft de voedingswaarde per 100 gram en per serving van 60 gram (dit is de adviesdosering voor 1 bidon van 750 ml) aan. 100 gram levert 348 kcal en 60 gram levert 209 kcal. In Nederland zijn wij gewend om in kcal te rekenen. In sommige landen wordt ook gerekend in kilojoules (kJ). Over het algemeen worden in de voedingswaardetabel zowel kcal als kJ vermeld. 1 kcal is ong. 4,2 kJ.

    Lees meer...
  10. De voedingswaardetabel geeft de voedingswaarde per 100 gram en per serving van 55 gram (= 1 reep). 100 gram levert 366 kcal en 55 gram levert 201 kcal. De voedingswaarde en energiewaarde van een Maxim Energy Bar is opgebouwd uit koolhydraten (40gram), eiwitten (2,6 gram) en vetten (3,3 gram).

    Lees meer...