protein bar, protein boost, eiwitten, eiwitrijk

Iedere sporter met een gezond eetpatroon heeft een bepaalde suikervoorraad als energie in het lichaam opgeslagen in de spieren en de lever in de vorm van glycogeen. Als deze voorraad op is, dan daalt je energieniveau en verlies je kracht en vermogen. Vaak laat een sportman het niet zo ver komen en tankt hij tijdens het sporten nieuwe energie bij door middel van sportdrank en (sport)voeding. Op deze manier raken niet alle reserves op. Op het einde richting finale of finish verbruik je dan de laatste reserves voor een optimaal resultaat. De vraag is nu hoe en of ketonen kunnen bijdragen aan een hoger energieniveau en betere prestaties? Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar het effect van ketondranken (ketonesters) bij duursporters, maar vooralsnog is er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing die de meerwaarde van ketonesters aantoont. Ook het ketodieet is niet bepaald geschikt voor sporters. Behalve het gemis aan koolhydraten is het lage gehalte aan eiwitten in een ketodieet niet bevorderlijk voor herstel en groei van spierweefsel.
Toch gloort er een beetje hoop voor het gebruik van ketonesters (in dranken) door sporters. Er wordt onderzoek gedaan naar de rol van ketonen bij herstel na een zware inspanning. De verwachting is dat ze wellicht het herstelproces kunnen bespoedigen. De toekomst zal het uitwijzen. Tot die tijd kun je vertrouwen op het (bewezen) effect van eiwitten op het herstelproces. Neem na een zware training een Maxim Protein40% of Maxim Protein Boost.