Maxim Training CirkelHet spreekt voor zich dat een goed opgebouwd trainingsschema een positief effect heeft op de ontwikkeling van je spierkracht en uithoudingsvermogen. Maar ook het juiste gebruik van sportvoeding kan een gunstige bijdrage leveren! Bereid je goed voor op een training en ben ervan bewust dat te weinig voeding funest kan zijn, maar te veel voeding ook! Met de juiste energie kun je het maximale uit een training halen, waardoor je uiteindelijk dus beter en sterker wordt.

Welke voeding kan ik het beste gebruiken met trainen?

In samenwerking met sportvoedingsdeskundigen en topsporters heeft Maxim de Maxim Training Cirkel ontwikkeld. Iedere training kun je onderverdelen in 3 fases: opladenpresteren - optimaliseren. Het goed (en tijdig) gebruik van de juiste (sport)voeding helpt je om het maximale uit je trainingsprogramma te halen, waardoor je conditie en vermogen uiteindelijk toenemen.

De Maxim Training Cirkel is een ideaal hulpmiddel voor fietsers, lopers en triatleten om een eigen (sport)voedingsplan te maken! In alle fases is de aanvoer van de juiste voeding essentieel voor een goede energiebalans en vochthuishouding en voor een optimaal herstel.

Fase 1: Opladen

Vóór het sporten moet de energievoorraad in je spieren maximaal geladen zijn, zodat je met een volle tank aan de training begint. Een goed begin is het halve werk, want daarna hoef je tijdens het sporten alleen nog maar aan te vullen. Drink vooraf minimaal 500ml Maxim Sports Drink of Maxim Total Hydration en eet 1 Maxim Energy Bar.
Als je trainingsfrequentie toeneemt en in aanloop naar een marathon of (meerdaagse) wedstrijd adviseren wij om 2 dagen vooraf Maxim Carbo Loader te gebruiken om extra koolhydraten te stapelen.
Als je verzuimt om goed te laden, kom je jezelf daarna tegen, want je lichaam verbruikt tijdens het sporten meer energie dan het op dat moment nog kan opnemen. Een goede voorraad is de basis voor een efficiënte en effectieve energiehuishouding!

Fase 2: Presteren

Tijdens het sporten is het belangrijk om de vochthuishouding en de energievoorraad in je lichaam goed op peil te houden om optimaal te kunnen presteren. Op deze manier kun je wellicht ook problemen zoals een hongerklop, concentratieverlies en kramp voorkomen. Het effect van het juiste gebruik van een goede sportdrank wordt vaak onderschat, het kan echt je dag redden. Daarnaast heb je extra koolhydraten nodig als brandstof voor je spieren. 500-750 ml Maxim Sports Drink of Maxim Total Hydration in combinatie met een Maxim Energy Bar levert een juiste hoeveel vocht en energie per uur. Meer koolhydraten kan je lichaam niet goed verwerken en heb je dus ook niet nodig! Het kost juist energie om ze te verwerken. Op die momenten dat het eten van vaste voeding lastig is of in het laatste deel van je training kun je een Maxim Energy Gel nemen i.p.v. een energiereep.

Fase 3: Optimaliseren

Na een goede duurtraining ben je leeg, tenminste als je het maximale hebt kunnen geven. Je hebt al je reserves verbruikt en de voorraad energie in je spieren is geminimaliseerd. Aanvullen van koolhydraten, eiwitten en ook vocht is belangrijk om goed en snel te kunnen herstellen, zodat je de volgende dag weer fit aan de volgende training kunt beginnen en je conditie en kracht kunt optimaliseren en verder uitbouwen. Neem binnen 45 minuten een Maxim Protein Bar of Maxim Recovery Drink om je spieren te voeden en herstel van spierweefsel in gang te zetten.
Je lichaam, en met name je spieren, blijft na het trainen nog 1-2 uur flink doorwerken om te herstellen. In dit proces gaat ook veel vocht verloren voor o.a. de energieverbranding en warmte afvoer. Aanvullen van extra vocht, oftewel hydrateren, is dus heel belangrijk en dat doe je met Maxim Sports Drink of Maxim Total Hydration. Drink minimaal 750 ml.

Je kunt deze adviezen natuurlijk ook gebruiken voor een toertocht of wedstrijd.