Welke energy gel levert de meeste energie?Energy gels zijn al jaren razend populair onder wielrenners, mountainbikers, hardlopers en triatleten. In tegenstelling tot een energy bar, bedoeld voor langdurige energie, is een energy gel ideaal voor een snelle energy boost.

Koolhydraten gebruik je om je energieniveau vooraf en tijdens het sporten snel op peil te brengen en te houden. Een wielrenner gebruikt bij een gemiddelde snelheid van 25km/uur ongeveer 10 kcal/uur per kg lichaamsgewicht. Dat betekent dat als je 80 kg weegt, je ongeveer 800kcal per uur verbruikt. Een goede richtlijn is om ongeveer 1 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht per uur te eten. Voor een sporter van 80 kg komt dit dus neer op 80 gram koolhydraten per uur.

Wat is de beste samenstelling van een Energie Gel?

Voor de maximale opname voor koolhydraten in het lichaam is een koolhydraatratio van 2:1 maltodextrine:glucose/fructose het meest ideaal*. Maltodextrine, glucose en fructose zijn allemaal koolhydraten, maar worden op een ander moment in het lichaam verteerd en omgezet in energie. De vertering van korte koolhydraten (= suiker) zoals glucose en fructose vindt met name plaats in de mond en geven dus al binnen een paar minuten nieuwe energie. De langzamere koolhydraten, zoals maltodextrine, passeren eerst de maag en worden pas in de darmen verteerd en omgezet in energie. De korte koolhydraten zorgen dus voor een suikerpiek terwijl langzame koolhydraten langzamer energie afgeven en daardoor een suikerdip voorkomen. Door de juiste samenstelling kun je de piek afzwakken en een dip voorkomen.

Het verschil tussen een Energie Gel en een Isotone Gel of Drink Gel?

Het grootste verschil tussen de traditionele energy gels en isotone gels, ook wel drink gels genoemd, is de concentratie van m.n. koolhydraten. Een isotone gel is verdund met water en dus minder geconcentreerd. Koolhydraten worden namelijk sneller en makkelijker opgenomen als ze minder geconcentreerd zijn. Je lichaam wil, voordat de koolhydraten vanuit de darmen in het bloed worden opgenomen, eerst de concentratie koolhydraten verlagen. Traditionele gels bevatten meer koolhydraten en leveren meer en langer energie dan isotone gels, maar je moet er wel voldoende bij drinken om concentratie te verdunnen en de opname te bevorderen. Overigens adviseren wij om altijd voldoende te drinken, ook als je isotone drink gels gebruikt! Vocht is van groot belang voor transport van de voedingsstoffen (o.a. suiker), verbranding, bloeddruk en de afvoer van warmte en afvalstoffen.

Wanneer gebruik je een energy gel?

Het beste moment om een energie gel of gel drink te nemen is afhankelijk van je sport, hoe snel je energie nodig hebt en hoe snel de bloedsuikerspiegel moet stijgen. Een energie gel is ideaal voor die momenten dat je even wilt pieken of wanneer het kauwen van vaste voeding lastig is. Met name tijdens een intensieve race, een zware klim of op weg naar de finale (sprint) levert een Maxim Energy Gel of een Maxim Power Gel Drink weer snel nieuwe energie. Door de optimale koolhydraatmix en de hoge dosering levert 1 pouch 100% van de maximale energieopname van 60 gram koolhydraten per 45 minuten. In combinatie met 500 ml Maxim Sports Drink haal je de maximaal opneembare energie van 90 gram koolhydraten per uur.

Naast de pouches met schroefdop heeft Maxim ook de populaire scheursachets voor 20-30 minuten energie. De Energy Gels bevatten 21 gram koolhydraten en de Energy Gel Drinks bevatten 28 gram koolhydraten. Deze kleinere verpakkingen zijn met name ideaal voor de laatste 20 - 30 kilometers met de finish in zicht.

* Uit onderzoek* (*Onderzoek Jeukendrup en Mosely 2010) is gebleken dat je lichaam niet maximaal 60 maar 90 gram koolhydraten per uur kan omzetten in energie, mits je verschillende koolhydraatbronnen gebruikt! Het heeft overigens weinig nut om meer dan 90 gram koolhydraten per uur te nemen. Dit wordt omgezet in vet en je gaat er niet beter door presteren. De combinatie van 1 bidon Maxim Sports Drink + 1 Maxim Energy Bar of 1,5 Maxim Energy Gel Drink levert ongeveer 90 gram koolhydraten.