OptimaliserenNa een zware training is de energievoorraad in je spieren behoorlijk verminderd. Om die voorraad aan te vullen is het belangrijk dat je koolhydraten neemt. Het combineren van koolhydraten met eiwitten versnelt de opname in de spieren. Eiwitten helpen ook bij het herstel en onderhoud van spiervezels. Zo kun je weer fit aan de volgende training beginnen en je conditie en kracht optimaliseren.

Ben je er bewust van dat het lichaam, met name je spieren, nog 2-3 uur na het sporten blijft doorwerken en extra vocht en energie verbruikt. Als er onvoldoende energie aanwezig is, gaat je lichaam eiwitten gebruiken (o.a. uit je spieren) om energie te maken. Dit kan ten koste gaan van je spierweefsel.

Dus… om je conditie en vermogen te optimaliseren is het belangrijk om maximaal te herstellen. Neem een Maxim Protein & Recovery Drink/Maxim Protein & Recovery Bar/ Maxim Pure Whey Protein Shake binnen 45 minuten na het sporten. Het levert direct de juiste hoeveelheid koolhydraten en eiwitten voor je spieren. Zo kun je de volgende training of wedstrijd weer met een voorsprong beginnen en kun je je conditie en vermogen verder opbouwen.

Hydratatie

Goed herstellen betekent ook je lichaam goed hydrateren. Hydratatie is belangrijk voor het op peil brengen en houden van je vocht- en mineraalgehalte. Voor hydratie gebruik je een dorstlesser. Door Maxim Sports Drink lichter te doseren (1 of 2 schepjes per bidon van 750 ml) creëer je de ideale dorstlesser of neem Maxim Total Hydration tablets. Drink minimaal 750 ml na het sporten.

Carbo loaden

Tijdens lange intensieve inspanningen zijn koolhydraten de belangrijkste brandstoffen voor een sporter. Koolhydraten zitten in het lichaam opgeslagen in de lever en in de spieren. Deze voorraad is normaliter voldoende voor ongeveer 60 - 90 minuten inspanning. Voor een optimale koolhydraatvoorraad, adviseren wij om enkele dagen voor de wedstrijd extra koolhydraten te stapelen met behulp van Maxim Carbo Loader. Carbo loading is vooral geschikt om de koolhydraatvoorraden in de spieren te maximaliseren. Met Maxim Carbo Loader is het gemakkelijk om de hoeveelheid koolhydraten in de voeding op te hogen, zonder dat je als sporter heel veel moet gaan eten. Gebruik Maxim Carbo Loader 2-3 dagen voorafgaand aan je wedstrijd. Op de dag zelf gebruik je het 2-3 uur voor aanvang, 2-3 schepjes. Het meeste effect behaal je als je de Carbo Loader na de trainingen eet. De trainingen mogen in die periode niet meer uitputtend zijn.