PresterenDrinken

Om te beginnen is een goede vochthuishouding heel belangrijk om maximaal te kunnen presteren. Tijdens een lange training verlies je gemakkelijk 3% van je lichaamsgewicht aan vocht. Vanaf 2% vochtverlies kan het prestatievermogen al verminderen. Wij adviseren om minimaal 1 bidon (750ml) Maxim Sports Drink per uur te drinken. Zeker bij hoge temperaturen en bij lage luchtvochtigheid (zaalsporten) is het belangrijk om voldoende vocht en mineralen (=zouten) binnen te krijgen. Mineralen zijn essentieel voor het in stand houden van een goede vochthuishouding, verbranding en concentratie.

Eten

Probeer je energievoorraad tijdens het sporten, en zeker in het eerste deel¸ voortdurend aan te vullen met behulp van koolhydraatrijke voeding, zoals Maxim Sports Drink en Maxim Energy Bars. Koolhydraten in vloeibare vorm worden over het algemeen sneller opgenomen dan koolhydraten in vaste vorm. Vocht en koolhydraten hebben enige tijd nodig om vanuit de maag en de darmen te worden opgenomen in het lichaam. Daarna komen ze pas beschikbaar voor verbranding in de spieren. Inname van vocht en energie aan het begin van de training/wedstrijd is daarom veel belangrijker dan aan het einde. 

 

Koolhydraten

Een goede richtlijn is om ongeveer 1 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht per uur te eten. Voor een sporter van 80 kg komt dit dus neer op 80 gram koolhydraten per uur. Meer dan deze hoeveelheid van 60-80 gram koolhydraten per uur kan door het lichaam niet worden opgenomen. Een overmatige hoeveelheid koolhydraten houdt vocht vast. Dit kan leiden tot diarree en belemmert een snelle opname van vocht uit de darmen.

De ervaring leert dat het eten van vast voedsel tijdens een zware training lastig is. Maxim heeft daarom een ideaal alternatief voor een reep, een banaan of brood. Maxim Long Lasting Energy Gel Drink/Maxim Energy Gels/Maxim Energy Gel Drink bevatten een optimale combinatie van koolhydraten voor langdurige energie. Vloeibare voeding die zeer geschikt is voor een lichaam dat moeite heeft met het verwerken van vast voedsel.

Als je minder drinkt, bijvoorbeeld bij lagere temperaturen, en toch veel energie verbruikt kun je Maxim Sports Drink aanvullen met extra energie door er 1 of 2 schepjes carboloader aan toe te voegen. Maxim Carbo Loader is neutraal en heeft geen invloed op de smaak en structuur van je sportdrank. Dus lekker makkelijk!

Krachtraining

Ook tijdens krachttrainingen is het belangrijk om je energie- en vochthuishouding in balans te houden. Vocht is belangrijk voor een goede energiehuishouding (verbranding) en afvoer van afvalstoffen. De koolhydraten en electrolyten in Maxim Sports Drink ondersteunen een optimale werking van de spieren, zodat je het maximale uit je krachttraining kunt halen. Drink 500-750ml Maxim Sports Drink per uur. Als de training langer dan 90 minuten duurt dan adviseren wij om na 60 minuten een Maxim Energy Bar te nemen ter aanvulling van koolhydraten en eiwitten.