Eiwitten verzadigen beter dan koolhydraten

Hoewel koolhydraten en eiwitten evenveel calorieën (4 kcal per gram) leveren, is er toch een groot verschil in de (spijs)vertering. De vertering van eiwitten gaat via de maag, waardoor vertering van eiwitten meer energie kost. Tevens verzadigen eiwitten beter en heb je dus minder snel weer honger. De vertering van koolhydraten gaat alleen via de darmen. Door koolhydraten te combineren met eiwitten rem je ook de opname van suiker, waardoor de suikerpiek afneemt en insuline afgifte minder is. Hierdoor voorkom je een energiedip en door de langzame opname van suiker wordt ook je honger(gevoel) uitgesteld. Zeker op die momenten dat je minder actief bent is het belangrijk om minder koolhydraten en meer eiwitten te eten. In combinatie met een actieve levensstijl stimuleert eiwit ook de vetverbranding. Dit is gunstig als je je gewicht op peil wilt houden. Wij adviseren om je voeding, en met name je tussendoortjes, wat eiwitrijker te maken. Vooral met ontbijt en lunch is de koolhydraatinname vaak (te) hoog. Door koolhydraten te combineren met eiwitten wordt de inname van koolhydraten vanzelf minder. Neem wat vaker zuivel en voeg wat noten of zaden aan je maaltijd toe. Beleg je boterham met ei, vis of mager vlees i.p.v. zoet beleg. Deze kleine aanpassingen kunnen al een goede impact hebben op je gezondheid.