Maxim Training Cirkel

Maxim Training Cirkel werd ontwikkeld in samenwerking met topsporters, voedingsdeskundigen en sportmedici om je eigen sportvoedingsplan te maken. Het juiste gebruik ervan helpt je om maximaal te kunnen presteren.

training_cirkel

Minder suiker – Meer power met Maxim Training Cirkel!

Het menselijk lichaam kan niet functioneren zonder glucose oftewel suiker. Glucose is de belangrijkste energiebron en essentieel voor je verbranding en het goed functioneren van je hersenen. Maar… je hebt veel minder suiker nodig dan je denkt, want je lichaam maakt zelf glucose vrij uit andere voedingsstoffen zoals eiwitten, vetten en koolhydraten. Een teveel aan suiker wordt opgeslagen als vet en dat is natuurlijk niet wat we willen. Voor sporters is het belangrijk om vóór het sporten de energievoorraad in de spieren maximaal te laden. Je lichaam maakt het makkelijkste energie vrij uit koolhydraten, zowel voor directe energie als voor opslag in je spieren (langdurige energie). Koolhydraten zijn daarom belangrijk om optimaal te kunnen presteren. Op de momenten dat je niet sport adviseren wij om minder koolhydraten te eten en ze te vervangen door eiwitten! Zowel voor krachtsporters als duursporters is eiwit een belangrijke bouwstof. Eiwitten houden spiermassa in stand, ze ondersteunen de bouw van nieuwe eiwitstructuren in je spieren en dragen dus bij aan meer kracht.

Hoe werkt Maxim Training Cirkel?

Iedere training kun je onderverdelen in 3 fases.
Opladen: Vóór het sporten moet de energie in je spieren maximaal opgeladen zijn.
Presteren: Tijdens het sporten is het belangrijk om de vochthuishouding en de energievoorraad in je lichaam op peil te houden om goed te kunnen presteren.
Optimaliseren: Na het sporten moet je koolhydraten, eiwitten en vocht weer aanvullen om snel en goed te herstellen, zodat je weer fit aan de volgende training kunt beginnen en je conditie en kracht kunt optimaliseren. Dit proces herhaalt zich iedere keer weer, bij elke training en wedstrijd, daarom noemen wij het de Maxim training “cirkel”.

Opladen met Maxim Training Cirkel

opladen_charge

De training begint al vóór de eerste activiteit, want je moet al ruim van te voren rekening houden met je voeding. De energievoorraad in je spieren (glycogeen) moet voor een training maximaal opgeladen zijn. Eet niet te veel  vlak voor een training, want dat kost juist heel veel energie. Het maakt je moe – zowel in je hoofd als in je lichaam. Dus eet een grote maaltijd 2 à 3 uur voor het sporten en gebruik sportvoeding vlak voor het sporten. Maxim sportvoeding is speciaal ontwikkeld om je lichaam eenvoudig en snel te voorzien van de juiste hoeveelheid, makkelijk verteerbare voeding.

Het doel van laden:

Maximaliseren van de energievoorraad in je spieren!

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor een sporter. De koolhydraatvoorraad in je spieren is beperkt en een tekort kan grote invloed hebben op je prestatie. Eet 30 minuten voor je begint een Maxim Energy Bar. Daarnaast is het belangrijk om je vochthuishouding (vocht + mineralen) op orde te hebben. Drink 500 ml Maxim Sports Drink 30 minuten voor de start. Juist bij hogere temperaturen is het belangrijk om vooraf voldoende sportdrank te drinken om vocht, energie en mineralen en zouten te laden.

Eiwitten voor een sterk en fit lichaam!

Bij krachttrainingen en langdurige trainingen adviseren wij om 60-90 minuten van te voren een Maxim Protein Bar te nemen.
Zowel voor krachtsporters als duursporters is eiwit een belangrijke voedingsstof. Eiwitten houden spiermassa in stand, ze ondersteunen de bouw van nieuwe eiwitstructuren in je spieren en ze dragen bij aan het herstel van spiervezels. Je hebt ongeveer 20 gram eiwit nodig per 2 à 3 uur voor onderhoud van spiermassa en andere lichamelijke functies. Praktisch gezien zou je dus iedere 2 à 3 uur eiwitten moeten nemen of elke maaltijd zou eiwitten moeten bevatten. Maxim Protein Bars hebben de ideale dosering van 20 gram eiwit en bevatten het juiste aminozuurprofiel voor een optimale opname van de eiwitten door het lichaam. Op die manier ondersteun je opbouw en herstel van spiervezels.

Presteren met Maxim Training Cirkel

presteren_perform

Drinken

Om te beginnen is een goede vochthuishouding heel belangrijk om maximaal te kunnen presteren. Tijdens een lange training verlies je gemakkelijk 3% van je lichaamsgewicht aan vocht. Vanaf 2% vochtverlies kan het prestatievermogen al verminderen. Wij adviseren om minimaal 1 bidon van 750ml Maxim Sports Drink per uur te drinken. Zeker bij hoge temperaturen en bij lage luchtvochtigheid (zaalsporten) is het belangrijk om voldoende vocht en mineralen (= zouten) binnen te krijgen. Mineralen zijn essentieel voor het in stand houden van een goede vochthuishouding, verbranding en concentratie.

Eten

Probeer je energievoorraad tijdens het sporten, en zeker in het eerste deel¸ voortdurend aan te vullen met behulp van koolhydraatrijke voeding, zoals Maxim Sports Drink en Maxim Energy Bars. Koolhydraten in vloeibare vorm worden over het algemeen sneller opgenomen dan koolhydraten in vaste vorm. Vocht en koolhydraten hebben enige tijd nodig om vanuit de maag en de darmen te worden opgenomen in het lichaam. Daarna komen ze pas beschikbaar voor verbranding in de spieren. Inname van vocht en energie aan het begin van een training of wedstrijd is daarom veel belangrijker dan aan het einde.

Koolhydraten

Een goede richtlijn is om ongeveer 1 gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht per uur te eten. Voor een sporter van 80 kg komt dit dus neer op 80 gram koolhydraten per uur. Meer dan deze hoeveelheid van 60-80 gram koolhydraten per uur kan door het lichaam niet worden opgenomen. Een overmatige hoeveelheid koolhydraten houdt vocht vast. Dit kan leiden tot diarree en belemmert een snelle opname van vocht uit de darmen.
De ervaring leert dat het eten van vast voedsel tijdens een zware training lastig is. Maxim heeft daarom een ideaal alternatief voor een reep, een banaan of brood. Maxim Power Gel Drinks, Maxim Energy Gels en Maxim Energy Gel Drinks bevatten extra koolhydraten voor een energyboost. Vloeibare voeding die zeer geschikt is voor de momenten dat het lichaam moeite heeft met het verwerken van vast voedsel.
Als je minder drinkt, bijvoorbeeld bij lagere temperaturen, en toch veel energie verbruikt kun je Maxim Sports Drink aanvullen met extra energie door er 1 of 2 schepjes Carbo Loader aan toe te voegen. Maxim Carbo Loader is neutraal en heeft geen invloed op de smaak en structuur van je sportdrank. Dus lekker makkelijk!

Krachttraining

Ook tijdens krachttrainingen is het belangrijk om je energie- en vochthuishouding in balans te houden. Vocht is belangrijk voor een goede energiehuishouding (verbranding) en afvoer van afvalstoffen. De koolhydraten en elektrolyten in Maxim Sports Drink ondersteunen de werking van de spieren, zodat je het maximale uit je krachttraining kunt halen. Drink 500-750ml Maxim Sports Drink per uur. Als de training langer dan 90 minuten duurt, adviseren wij om na 60 minuten een Maxim Energy Bar te nemen ter aanvulling van koolhydraten en eiwitten.

Optimaliseren/maximaliseren met Maxim Training Cirkel

optimaliseren_maximize

Na een zware training is de energievoorraad in je spieren behoorlijk verminderd. Om die voorraad aan te vullen is het belangrijk dat je koolhydraten neemt. Het combineren van koolhydraten met eiwitten versnelt de opname in de spieren. Eiwitten helpen ook bij het herstel en onderhoud van spiervezels. Zo kun je weer fit aan de volgende training beginnen en je conditie en kracht optimaliseren.
Ben je er bewust van dat het lichaam, met name je spieren, nog 2 à 3 uur na het sporten blijft doorwerken en extra vocht en energie verbruikt. Als er onvoldoende energie aanwezig is, gaat je lichaam eiwitten gebruiken (o.a. uit je spieren) om energie te maken. Dit kan ten koste gaan van je spierweefsel.
Om je conditie en vermogen te optimaliseren is het dus belangrijk om maximaal te herstellen. Neem een Maxim Protein and Recovery Shake binnen 45 minuten na het sporten. Het levert direct koolhydraten en eiwitten voor je spieren. Zo kun je de volgende training of wedstrijd weer met een voorsprong beginnen en bouw je je conditie en vermogen verder op.

Hydratatie

Goed herstellen betekent ook je lichaam goed hydrateren. Hydratatie is belangrijk voor het op peil brengen en houden van je vocht- en mineraalgehalte. Voor hydratie gebruik je een dorstlesser. Door Maxim Sports Drink lichter te doseren (1 of 2 schepjes per bidon van 750 ml) of 1 à 2 Maxim Total Hydration tablets aan je water toe te voegen, creëer je de ideale dorstlesser. Drink minimaal 750 ml na het sporten.

Carbo Loaden

Tijdens lange intensieve inspanningen zijn koolhydraten de belangrijkste brandstoffen voor een sporter. Koolhydraten worden in het lichaam opgeslagen in de lever en in de spieren. Deze voorraad is normaliter voldoende voor ongeveer 60 – 90 minuten inspanning. Voor een optimale koolhydraatvoorraad, adviseren wij om enkele dagen voor de wedstrijd extra koolhydraten te stapelen met behulp van Maxim Carbo Loader. Carbo loading is vooral geschikt om de koolhydraatvoorraden in de spieren te maximaliseren. Met Maxim Carbo Loader is het gemakkelijk om de hoeveelheid koolhydraten in de voeding te verhogen zonder dat je heel veel moet gaan eten. Gebruik Maxim Carbo Loader 2 à 3 dagen voorafgaand aan je wedstrijd. Op de dag zelf gebruik je het 2 à 3 uur voor aanvang, 2 tot 3 schepjes. Het meeste effect behaal je als je de Carbo Loader na de trainingen eet. De trainingen mogen in die periode niet meer uitputtend zijn.

1Jeukendrup, A.E. (2008), ‘Carbohydrate intake during exercise and performance: review’, in: Nutrition, July-August; 20(7-8), p.669-677

1