Sportvoeding mountainbiken: de juiste sportvoeding voor MTB

Het is bekend dat een goed opgebouwd trainingsschema een positief effect heeft op de ontwikkeling van je spierkracht en uithoudingsvermogen. Maar ook het gebruik van sportvoeding met mountainbiken, met name koolhydraten en eiwitten, kan een positieve bijdrage leveren aan je prestatie en ontwikkeling! Bereid je goed voor op een training, tocht of wedstrijd en ben ervan bewust dat te weinig of verkeerde voeding funest kan zijn, maar te veel voeding ook! Dus een goed sportvoedingspakket kan je dag redden.

Top 5 sportvoeding bij het mountainbiken

Welke voeding en dranken worden het meest gebruikt tijdens het mountainbiken? Dit is de top 5:

  1. Sportdrank

  2. Energy gels of sport gels

  3. Energy bars

  4. Wafel, koek

  5. Water

Het goed (en tijdig) gebruik van de juiste (sport)voeding helpt je om het maximale uit je trainingsprogramma te halen, waardoor je uiteindelijk beter en sterker wordt.

De Maxim Training Cirkel is een makkelijk hulpmiddel voor mountainbikers om een eigen (sport)voedingsplan te maken! In alle fases is de keuze voor goede voeding en drank essentieel voor een optimale energiebalans en vochthuishouding en voor een snel herstel.

Optimale voorbereiding vóór het mountainbiken

Vóór het sporten moet de energievoorraad in je spieren maximaal geladen zijn, zodat je met een volle tank aan de training begint. Mountainbiken is heel intensief en tijdens het mountainbiken heb je niet veel tijd om rustig te eten of te drinken. Een goed begin is dus het halve werk en daarna is het een kwestie van op tijd aan te vullen. Drink vooraf minimaal 500 ml Maxim Sports Drink of Maxim Total Hydration en eet 1 Maxim Energy Bar.

Als je trainingsfrequentie toeneemt en in aanloop naar een marathon of (meerdaagse) wedstrijd adviseren wij om 2 dagen vooraf extra koolhydraten te stapelen. Dit kan door je tussendoortjes en maaltijden koolhydraatrijk te maken m.b.v. extra brood, rijst, aardappelen of pasta en als tussendoortje bijvoorbeeld een banaan of een energiereep.

Als je verzuimt om goed te laden, kom je jezelf daarna tegen, want je lichaam verbruikt tijdens het sporten meer energie dan het op dat moment nog kan opnemen. Een goede voorraad is de basis voor een efficiënte en effectieve energiehuishouding!

Welke sportvoeding heb je tijdens het mountainbiken nodig?

Om tijdens het mountainbiken optimaal te presteren is het belangrijk om de vochthuishouding en koolhydraatvoorraad in je lichaam goed op niveau te houden. Alleen water is dan helaas niet voldoende. Het effect van een goede sportdrank met elektrolyten en de juiste koolhydraatsamenstelling wordt vaak onderschat!  Goed drinken houdt je fit en kan ook problemen zoals concentratieverlies en kramp voorkomen. De aanwezigheid van voldoende vocht is ook essentieel voor een goede opname van o.a. suikers in je darmen. Te veel suikerrijke voeding en te weinig vocht is een nachtmerrie voor je darmen en kan o.a. buik- en darmkrampen veroorzaken. Met name Energy gels zijn erg geconcentreerd in suikers, waardoor je al snel te veel kan binnen krijgen. Doseer de inname dus goed en beperk je tot 1 – 2 porties per uur. Beperk ook de inname van wafel en koek. Ze bevatten over het algemeen te veel snelle suikers en zorgen voor een hoge insulinepiek, waardoor het energie effect maar heel kort is.

Vocht in combinatie met voldoende elektrolyten kan dus je dag redden. Elektrolyten, zoals kalium, natrium en magnesium, reguleren o.a. de vochthuishouding in je lichaam, waardoor je niet te snel vocht afvoert/verliest. Vocht ondersteunt de spijsvertering en verbranding en de doorbloeding van je spieren. Het houdt je bloeddruk op peil en voert afvalstoffen en warmte af en voorkomt oververhitting.

Behalve vocht en elektrolyten heb je extra koolhydraten nodig als brandstof voor je spieren. 500-750 ml Maxim Sports Drink of Maxim Total Hydration in combinatie met een Maxim Energy Bar levert een juiste hoeveel vocht en energie per uur. Meer koolhydraten kan je lichaam niet goed verwerken en heb je dus ook niet nodig! Het kost juist energie om ze te verwerken.

Op die momenten dat het eten van vaste voeding lastig is of in het laatste deel van je training kun je een Maxim Energy Gel of Energy Gel Drink nemen i.p.v. een energiereep.

Welke sportvoeding zorgt voor snel herstel na het mountainbiken

Na een stevige training ben je leeg, tenminste als je het maximale hebt kunnen geven. De reserves in je lichaam zijn verbruikt en de voorraad energie in je spieren is geminimaliseerd. Aanvullen van vocht, koolhydraten en ook eiwitten is belangrijk om goed en snel te kunnen herstellen, zodat je de volgende dag weer fit aan de training kunt beginnen. Op deze manier kun je conditie en kracht optimaliseren en verder uitbouwen. Neem na de finish, bij voorkeur binnen 45 minuten, een Maxim Protein Bar om je spieren te voeden en herstel van spierweefsel in gang te zetten. Je spieren blijven na het sporten nog een paar uur flink doorwerken om te herstellen. In dit proces is ook veel vocht nodig voor o.a. de energieverbranding en warmte afvoer. Aanvullen van extra vocht, oftewel hydrateren, is dus heel belangrijk en dat doe je met Maxim Sports Drink of Maxim Total Hydration. Drink minimaal 750 ml.

Hét sportvoedingsschema voor mountainbikers / MTB

Bestel hier het Maxim Sportvoedingspakket Mountainbiken.

Sportvoeding wielrennen: sportvoedingsschema voor mountainbikers

1