mollers omega-3 omega3 levertraan weerstand vitamine d

De zomer is bijna voorbij, de zon laat zich steeds minder vaak zien. De koude en donkere periode van het jaar is in aantocht. Wat betekent dit nu eigenlijk?
Je hoort het vaak: de R is weer in de maand. Een handig ezelsbruggetje dat aangeeft wanneer je weerstand wel wat extra ondersteuning kan gebruiken. Het zijn de maanden van korte dagen met minder zon dan de 4 maanden per jaar zonder R.
In de zonnige maanden zijn we vaker en langer buiten, vangen we meer zonnestralen op en bewegen we doorgaans meer. Al deze factoren zijn goed voor de weerstand. Nu de donkere en koude maanden weer aanbreken, is aandacht voor de weerstand vereist om niet door een vervelende verkoudheid of door de griep geveld te worden.
Gebrek aan zonlicht kan leiden tot een vitamine D tekort. Zonlicht is namelijk de allerbelangrijkste bron van vitamine D. Slechts een klein deel (10%) krijgen we via onze voeding binnen (vette vis, vlees, eieren). Het lichaam maakt zelf vitamine D aan, onder invloed van zonlicht. De aanmaak is afhankelijk van voldoende Uv-straling op grotere delen van de huid gedurende minimaal 20 minuten per dag, afhankelijk van huidskleur. Hoe donkerder de huid, hoe meer zonlicht het lichaam nodig heeft. In de maanden met de R is deze aanmaak door het lichaam dus beperkt. We komen minder buiten, naarmate het kouder wordt bedekken we onze huid steeds meer, en er is minder zonlicht.
Tips voor een goede weerstand in de maanden met de R:
- Eet gezond en gevarieerd, met veel groenten en fruit. Vitamine C is belangrijk voor een goede weerstand. Citrusvruchten, kiwi’s en boerenkool zitten boordevol vitamine C.
- Neem daarbij een vitamine D supplement voor een sterk immuunsysteem. Möller’s Omega-3 bevat de unieke combinatie van de essentiële en gezonde omega-3 vetzuren én je dagelijkse behoefte aan natuurlijke vitamine D. Bovendien is het geschikt voor het hele gezin.
- Ga lekker naar buiten, voor de frisse lucht en wellicht ook voor een beetje zonlicht. Het is ook belangrijk om je huis af en toe even goed door te luchten.
- Zorg voor een goede conditie en beweeg minimaal een half uur per dag.
Vorige winter heeft de griepgolf maar liefst 14 weken geduurd. Dus… be prepared!
En voordat we het weten, is het alweer lente.