protein bar 40% caramel chocolate

In de winter zijn we geneigd om vetter en meer te eten. Dat is niet nodig, want zo streng zijn onze winters niet meer en tekorten of schaarste komt al helemaal niet meer voor. Let daarom goed op je voeding en zorg vooral dat je minder vet eet, maar ook minder suiker en wat meer eiwitten. Zeker als je sportintensiteit van kortere duur is zijn eiwitten een goede vervanger voor suiker.
Suiker en eiwitten leveren dezelfde hoeveelheid calorieën, maar ze hebben een totaal verschillende uitwerking in het lichaam. Suiker levert brandstof voor extra energie en eiwitten leveren bouwstoffen voor je spieren en dragen bij aan sneller herstel en meer kracht. Omdat je minder lang sport en meer inzet op kracht, is het belangrijk om je voeding rijker te maken aan eiwitten en de hoeveelheid suikers te beperken. Eiwitten zijn ideaal om herstel van spierweefsel te bevorderen en extra kracht op te bouwen.
Maar…. eet niet te veel eiwitten. Want ook eiwitten levert calorieën en een overschot wordt uiteindelijk, net als suiker, opgeslagen als vet. Wij adviseren een dagelijkse inname van 1,2 - 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Voor een persoon van 75 kg komt dit neer op ongeveer 90-150 gram eiwitten per dag. Je lichaam kan ongeveer 22 gram eiwitten per uur verwerken. Meer eiwitten is dus overbodig. Probeer je eiwitconsumptie daarom zo goed mogelijk over de dag te verdelen, zodat het eiwit ook goed opgenomen kan worden door het lichaam. Bij voorkeur over 5-6 porties per dag. Buiten de 3 hoofdmaaltijden betekent dit ook 2-3 eiwitrijke tussendoortjes. Met name zuivel is rijk aan eiwitten, maar ook ei, vlees, vis, noten, zaden en peulvruchten bevatten veel eiwitten. Ben creatief en probeer een of meerdere van deze ingrediënten aan je maaltijd of tussendoortje toe te voegen.

Tip: Maxim Protein 40% zijn lekker en eiwitrijk, zonder veel suiker en vet, waardoor ze ook erg populair zijn als tussendoortje. Ze zijn dus ideaal voor mensen die meer eiwitten en minder suiker willen en hun calorie-inname willen beperken.