male_strength_vierkant

Goede voeding draagt bij aan een gezond, fit en sterk lichaam. Hieronder 8 superhelden die je helpen om extra kracht en weerstand op te bouwen, zodat je sterk de winter in gaat.

1. Powerontbijt
Een goed ontbijt zorgt voor een optimale energievoorraad in je lichaam. Het bevat een combinatie van koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten. Neem als basis havermout, fruit en honing en vul dit aan met extra supplementen zoals wei-, soja- of erwteneiwit, lijnzaad of visolie. Of kies voor een kant en klare sport shake op basis van haver zoals Futricio.

2. Super carbs
Maltodextrine is een super koolhydraat en is niet zoet. Het wordt heel snel opgenomen in je lichaam en levert direct energie aan je spieren, maar het geeft geen enorme insulinepiek zoals suiker. Sportdrank en voeding op basis van maltodextrine in combinatie met fructose leveren maximale energie.

3. Haver
Haver (oats) is erg voedzaam en bevat veel vezels en eiwitten. Het levert langdurige energie en een verzadigd gevoel. Haver bevat zink, magnesium, ijzer, antioxidanten en oplosbare vezels zoals bèta-glucanen.

4. Eiwitten
Eiwitten bevatten essentiële aminozuren. Neem eiwitten vóór, tijdens en na het sporten of als tussendoortje. Eiwitten zijn van groot belang voor een sterk en fit lichaam en zijn essentieel voor het in stand houden van spierweefsel. Eiwitten stimuleren de vetverbranding en ondersteunen het herstel.

5. Omega-3 en vitamine D (Levertraan)
Levertraan is een heel probaat middel voor een sterk en fit lichaam. Het is rijk aan omega-3 vetzuren die bijdragen aan de gezondheid van hart- en bloedvaten, het immuunsysteem en het mentale evenwicht. Levertraan bevat natuurlijke vitamine D, belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten, een goede spierfunctie en het immuunsysteem.

6. Magnesium
Magnesium is nodig voor opbouw van botten en lichaamseiwit. Het vermindert vermoeidheid en verbetert de spierfunctie. Haver en bananen bevatten veel magnesium.

7. Antioxidanten
Als je veel sport verbrand je veel energie. Daarbij komen vrije radicalen vrij (afvalstoffen). Antioxidanten zorgen voor een snelle afvoer van deze afvalstoffen uit je lichaam. Met name fel gekleurd fruit en groenten bevatten veel antioxidanten.

8. Noten en Zaden
Zijn een bron van essentiële vetzuren. Ze werken ontstekingsremmend en zorgen voor een sneller herstel. Probeer iedere dag een handvol ongezouten, rauwe noten te eten.
Meer weten over gezonde voeding… link naar Sport & Dieet