Peloton fietsersDe TU Eindhoven en de Universiteit Leuven hebben wetenschappelijk aangetoond dat de laatste fietsers in het peloton veel meer energie besparen dan tot nu toe werd aangenomen.

Achterin het peloton is de luchtweerstand veel minder en maar een fractie (5 tot 10 procent) van de weerstand waar de koploper mee te maken heeft. Het onderzoek laat zien dat als het peloton 54 kilometer per uur rijdt, het lijkt alsof de rijders achterin slechts 12 tot 15 kilometer per uur fietsen.

Hoe kun je profiteren van het peloton?

Volgens Bert Blocken, onderzoeksleider en specialist in windtechnologie, laat het onderzoek ook zien waarom een ontsnapping in een koers zelden een succes is. Blocken geeft aan dat een renner het beste af is in het midden van de groep (zie tekening, tussen de zesde en twaalfde rij), daar is de luchtweerstand het minst. Sprinters en kopmannen kunnen het beste een positie aan de buitenkant nemen. De luchtweerstand is daar weliswaar wat hoger, maar je hebt daar wel meer overzicht op een eventuele ontsnapping en het is minder druk waardoor de kans op valpartijen lager is. De grootste kans op succes heeft een vluchter door op de Gulpenerberg of Keutenberg weg te rijden, want bergop is de luchtweerstand het minst.

In de jacht naar de ontsnapte renner heeft de koploper ook een groot voordeel van de achtervolgers die de luchtstroming in voorwaartse richting duwen. Het verschil aan energie ten opzichte van iemand die alleen rijdt is ongeveer 15%. Daarom maakt een solo vluchter ten opzichte van een georganiseerd peloton bijna geen kans.

Profiteer van het peloton

Bron: https://www.volkskrant.nl/ws-bc351425