Sportvoeding tijdens de Tour de FranceMeer dan 3000 kilometer en ruim 80 uur in het zadel. Tijdens de jaarlijkse tocht door Frankrijk finishte Egan Bernal vorig jaar 1 minuut en 11 seconden voor zijn teamgenoot Geraint Thomas. Onze landgenoot Steven Kruijswijk van het Jumbo Visma team moest op zijn beurt nog 20 seconden toegeven op zijn Britse collega van team Ineos.

Er zijn veel verschillende factoren die een tourwinnaar onderscheiden van de rest. Op Strava was te zien hoe Bernal in het voorjaar van 2019 duizenden kilometers trainde in zijn moederland Colombia. Naast alleen trainen is voeding een van de factoren die een winnaar onderscheidt van de rest. Voor een tourrenner is het belangrijk om zijn voedingsinname onder controle te hebben. Tal van energierepen, gels, rijsttaartjes, bananen en dergelijke worden verorberd tijdens de tour. Daarbij worden ook de nodige liters aan water en sportdrank gedronken. Dit is misschien wel de belangrijkste factor in sportvoeding.

Tijdens de zware en vaak hete omstandigheden verliezen renners veel vocht en zouten. Om hun vochtbalans in orde te houden, is het belangrijk dat ze daarom niet alleen water drinken, maar ook sportdrank met extra elektrolyten. Een goed samengestelde sportdrank bevat naast koolhydraten ook de juiste concentratie aan mineralen en vult direct datgene aan wat je hebt verloren. Vocht, koolhydraten en elektrolyten zijn niet alleen belangrijk voor je energie- en vochthuishouding, maar ook voor een snelle warmteafvoer en een goede doorbloeding en bloedruk.

Tijdens zware trainingen of hoge temperaturen raadt het Internationaal Olympisch Comité aan om extra mineralen, met name natrium, in te nemen. Een uur intensieve training vergt 450-750 mg natrium per uur. 750 ml Maxim Sports Drink levert 800 mg mineralen (o.a. magnesium, kalium, natrium) waarvan 320 mg natrium. Het overige deel natrium krijg je binnen via brood, banaan of een 'hartige' energy bar, zoals de Maxim Energy Bar Oats, Almonds & Salty Nuts. Een ideale combi.