De beste sport- en krachtvoeding uit eigen keuken

De beste sport- en krachtvoeding uit eigen keuken

wo 18 november 2020 door Lianne van den Bosch

Je hoeft niet goed te kunnen koken om gezond en lekker te eten. Eigengemaakte, verse soep was vroeger heel gewoon. Tegenwoordig nemen nog maar erg weinig mensen de tijd om zelf soep te maken. Dat is jammer, want iedereen kan soep maken. Verse soepen, mits ze gemaakt zijn van verse en magere ingrediënten, zijn heel voedzaam en erg gezond en lekker. Al het goede van groenten, zoals veel vitaminen en vezels, blijven in de soep. Een gezonde basis dus, zeker in een tijdperk waarin je wel wat extra weerstand kunt gebruiken.

Neem eens de tijd om een heerlijke maaltijdsoep te maken. Voor sporters is soep op basis van peulvruchten zoals bonen, erwten en linzen een ideale krachtbron. Het bevat naast “langzame” koolhydraten ook veel eiwitten, vezels, magnesium, calcium en vitamine B. Daarom is bijvoorbeeld een zelfgemaakte SNERT een echte powerbooster in de voorbereidende dagen naar een intensieve training. En….. zo’n warme kop erwtensoep is ook heerlijk na een koude tocht om lekker op te warmen en om je spierherstel te bevorderen! Je kunt de soep vegan maken of wat mager vlees (gerookte kip) of vis (gerookte zalm/forel) toevoegen voor extra smaak en vulling.

Koop een goed soep kookboek!

Je kunt ook een stevige groentesoep maken, zoals een tomaat-paprika soep, courgette-broccoli soep, bloemkoolsoep of champignonsoep. Bijna alle groenten zijn te combineren. Kook de groenten samen met wat selderij en wortel gaar. Soep wordt zouter als je selderij toevoegt en zoeter als je wortel toevoegt. Zo hoef je niet te veel bouillonblokjes en zout te gebruiken. Voeg tijdens het koken wat specerijen en kruiden toe, zoals kerriepoeder/tijm/koriander/peper en eventueel een beetje zeezout. Maak er vervolgens met een staafmixer een heerlijke luchtige soep van. Eventueel op smaak brengen met een pesto of kruidenolie, gemalen peper en wat verse groene kruiden. Op deze manier heb je met 1 kop soep al een flinke portie groenten binnen. Je kunt natuurlijk ook wat kip, vis, paddenstoelen of ei toevoegen voor wat extra smaak en vulling. In combinatie met een belegde boterham heb je al snel een lekkere en volwaardige makkelijk verteerbare sportmaaltijd.

Veel plezier en eet smakelijk.

koken kookboek krachtvoeding powerbooster recept snert soep
0