Eiwitten

Eiwitten voor extra vermogen en snel herstel!

Eiwit oftewel proteïne wordt vaak geassocieerd met krachtsport, maar ook voor duursporters is het een belangrijke voedingsstof. Ook bij duursporters raken spieren beschadigd en vermoeid tijdens lange trainingssessies, wedstrijden, toertochten, marathons en dergelijke. Eiwitten uit voeding zijn nodig om de eiwitstructuren in de spieren te herstellen of te vervangen. Verder zijn er aanwijzingen dat het nemen van koolhydraten samen met eiwit niet alleen de voorraad koolhydraten in je spieren aanvult, maar ook helpt bij het aanmaken van nieuw eiwit in je spieren.

Hoeveel heb je nodig?

Je hebt ongeveer 20 gram eiwitten nodig per 2 à 3 uur voor onderhoud van je spiermassa en andere lichamelijke functies. Praktisch gezegd zou je dus iedere 2 à 3 uur eiwitten moeten nemen of elke maaltijd zou eiwitten moeten bevatten. Omdat een hoge dosis eiwitten tijdens het sporten vaak lastig te verteren is, adviseren wij om 1 uur voor aanvang een eiwitrijk product, zoals een Maxim Protein Bar, te nemen. Deze producten hebben de ideale dosering van 20 gram eiwit en bevatten het juiste aminozuurprofiel voor optimale opname van de eiwitten door het lichaam. Op die manier stel je tijdens het sporten de afbraak van weefsel uit en ondersteun je het herstel. Zo kun je extra vermogen opbouwen. Ook een Maxim Protein and Recovery Shake is zeer geschikt om vooraf te nemen. Behalve extra eiwitten levert een recovery drink ook voldoende koolhydraten om de voorraad energie in je lichaam te maximaliseren.

Na de wedstrijd

Na stevige inspanning is de energievoorraad in je spieren behoorlijk verminderd. Om je energievoorraad aan te vullen is het belangrijk om direct koolhydraten te gebruiken na het sporten. Wanneer je koolhydraten nog eens combineert met eiwit wordt de opname in je spieren versneld. Niet alleen versnelt eiwit de opname van koolhydraten maar het ondersteunt ook het herstel van glycogeen.

1