Lekker herfst – Nieuwe energie – De beste sportvoeding tips!

Lekker herfst – Nieuwe energie – De beste sportvoeding tips!

wo 23 september 2020 door Lianne van den Bosch

De herfst is begonnen en opeens rol je van het warme asfalt de natte weg of zandpad op. De dagen worden korter, de zon staat lager, de temperatuur daalt en de natuur verandert in een prachtig kleurenpallet. Het wordt in ieder geval genieten van de natuur. Racefiets, Mountainbike of Gravelbike? Wat gebeurt er in de herfst met je energiehuishouding?

De veranderingen van het seizoen hebben niet alleen impact op de natuur, ook je lichaam reageert erop. We passen onze levensstijl aan; de trainingsschema’s veranderen en we gaan ook anders eten, omdat simpelweg het aanbod van verse producten verandert, maar ook omdat de dagen korter worden. Het nieuwe seizoen vraagt dus om een andere aanpak. Warmere kleding, hogere intensiteit, meer interval en andere wattages hebben hoe dan ook impact op je energie- en vochthuishouding.

Daarnaast is bekend dat je bij koudere weersomstandigheden vergeet om goed te blijven drinken en eten, met alle gevolgen van dien. Je lichaam schreeuwt om energie en voordat je het weet ben je leeg en zit je met een hongerklop en dan is de weg naar de streep nog heel lang. Hier ligt voor veel fietsers een uitdaging, want vooral voldoende drinken is de basis van een goede prestatie. Omdat je minder transpireert heb je in principe ook minder vocht en mineralen nodig. Maar vocht is wel heel belangrijk voor een goede verbranding en warmteafvoer! Drink minimaal 500 ml Maxim Sports Drink per uur!

Tijdens het sporten adviseren wij om 60-80 gram koolhydraten per uur te nemen. Als je minder drinkt voer je ook automatisch minder koolhydraten aan, waardoor je energieniveau snel kan dalen. Om de energieaanvoer in stand te houden zou je 1 schepje Maxim Carbo Loader toe kunnen voegen aan je sportdrink. Het maakt de drank niet zoeter, maar zorgt wel voor meer energie in je bidon. Neem naast je sportdrink iedere 60-90 minuten een Maxim Energy Bar. Als je voorkeur hebt voor vloeibare voeding neem dan naast je sportdrank 2 – 3 porties Maxim Energy Gel per uur.

Enjoy the ride!!

herfst tips
1