Maxim VizierSuiker oftewel glucose is onmisbaar voor je hersenen. Het levert direct de juiste brandstof/energie die je hersenen nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Je lichaam maakt in principe zelf glucose vrij uit voedingsstoffen zoals koolhydraten en eiwitten, maar dat gaat vrij langzaam. En als er te weinig glucose beschikbaar is dan versuf je en verlies je je concentratie en coördinatie. Een snelle suikerboost is dan wenselijk. Voor sporters is daarom een goede en constante aanvoer van suikers en koolhydraten belangrijk.
Daarnaast is een goede vochthuishouding belangrijk, omdat vocht de verbranding van suikers ondersteunt en ook invloed heeft op het bloedsuikergehalte en op de bloeddruk. Cafeïne in combinatie met suiker kan ook een gunstige invloed hebben op je concentratie en coördinatie.

Maar , wist je ook dat …?

Je staat er niet zo snel bij stil, maar wat gebeurt er eigenlijk in de hersenen als je kauwt? Onderzoek heeft uitgewezen dat er een verhoogde activiteit in je hersenen plaatsvindt als je kauwt. Dit heeft een gunstig effect op de doorbloeding van de hersenen. Ook is bekend dat tijdens kauwen verschillende hersengebieden samen werken, zoals bijvoorbeeld de z.g. kleine hersenen en de motoriek. Op die manier speelt bijvoorbeeld kauwgum, en ook de hardheid van voedsel dus een belangrijke rol bij de coördinatie van bewegingen. **(bron: Erik Scherder-“Laat je hersenen niet zitten).

Dus ter ondersteuning van een goede concentratie en coördinatie lijkt het erop dat vast voedsel meer effect heeft dan een vloeibare voeding. Dit pleit er daarom voor om vooraf en tijdens het sporten zo lang mogelijk vast voedsel te eten, zoals bijvoorbeeld Maxim Energy bars, en het gebruik van Energy Gels zo lang mogelijk uit te stellen naar het laatste deel van de training of wedstrijd. En denk eraan… goed drinken draagt bij aan een goed resultaat!

Klik hier voor het assortiment Energy Bars.