Koolhydraten

Koolhydraten

Tijdens een lange intensieve inspanning zijn koolhydraten de belangrijkste brandstoffen voor een duursporter. Koolhydraten zitten in het lichaam opgeslagen in de lever en in de spieren. De voorraad is normaliter voldoende voor 60 à 90 minuten inspanning. Voor sporters is het belangrijk om een goede balans tussen de verschillende koolhydraten te vinden. Maxim Sportvoeding bevat een optimale koolhydraatratio van 2:1 maltodextrine-fructose. Dit zorgt voor voldoende energie gedurende lange, zware trainingen of wedstrijden. Deze zorgvuldig uitgewerkte verhouding van koolhydraten is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke bevindingen betreffende de optimale opname van koolhydraten door het lichaam tijdens inspanning.
Onderzoek toont aan dat koolhydraten uit een product dat meerdere soorten koolhydraten bevat (en dus niet alleen glucose) beter worden opgenomen, omdat verschillende koolhydraten door verschillende dragers door het lichaam worden getransporteerd.
Behalve glucose en fructose die vooral snelle en directe energie leveren, bevat Maxim ook maltodextrine. Maltodextrine is een glucosepolymeer dat wil zeggen dat het je darmen voorziet van glucosemoleculen, maar dan met een iets langzamere opname dan glucose. De energie die vrijkomt uit maltodextrine levert dus langer energie. Terwijl andere op glucose gebaseerde sportvoeding slechts 60 g koolhydraten per uur levert, levert Maxim’s optimale 2:1-mix 90 gram per uur. Zo wordt je lichaam voorzien van een extra “voorraadje” nieuwe energie.

Minder suiker – Meer power!

Het menselijk lichaam kan niet functioneren zonder glucose (=suiker). Glucose is dé belangrijkste energiebron en essentieel voor je verbranding en het goed functioneren van je hersenen. Maar… je hebt veel minder suiker nodig dan je denkt, want je lichaam maakt zelf glucose vrij uit andere voedingsstoffen zoals eiwitten, vetten en koolhydraten. Een teveel aan suiker wordt opgeslagen als vet en dat is natuurlijk niet altijd wenselijk. Voor sporters is het belangrijk dat je vóór het sporten de energievoorraad in je spieren (in de vorm van glycogeen) maximaal laadt. Je lichaam maakt het makkelijkste energie vrij uit koolhydraten, zowel voor directe energie als voor opslag in je spieren (langdurige energie). Koolhydraten zijn daarom belangrijk om optimaal te kunnen presteren. Op de momenten dat je niet sport adviseren wij om minder koolhydraten te eten en te vervangen door eiwitten! Zowel voor krachtsporters als duursporters is eiwit een belangrijke bouwstof. Eiwitten houden spiermassa in stand, ze ondersteunen de bouw van nieuwe eiwitstructuren in je spieren en dragen daarom dus bij aan meer kracht.

Hoeveel koolhydraten heb je nodig?

Koolhydraten zijn vooral belangrijk in aanloop naar en tijdens een training/wedstrijd. Het is belangrijk om vooraf de energievoorraad in je spieren te maximaliseren. Eet niet te veel, vlak voor een training, want dat kost juist heel veel energie. Het maakt je moe - zowel in het hoofd als in je lichaam. Tijdens het sporten moet je er voor zorgen dat het energie niveau op peil blijft. Een goede richtlijn is dan om ongeveer 1 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht per uur te eten. Voor een sporter van 80 kg komt dit dus neer op 80 gram koolhydraten per uur. Meer dan deze hoeveelheid van 60-80 gram koolhydraten per uur kan door het lichaam niet worden opgenomen. Een overmatige hoeveelheid koolhydraten houdt vocht vast. Dit kan leiden tot diarree en belemmert een snelle opname van vocht uit de darmen. Koolhydraten worden sneller en makkelijker opgenomen als je er bij drinkt. Voor een maximale opname van de koolhydraten door het lichaam adviseren wij om producten te nemen met verschillende koolhydraatbronnen in een ratio 2:1 (maltodextrine: fructose).
De ervaring leert ook dat het eten van vast voedsel tijdens een zware training lastig is. Maxim heeft daarom een ideaal alternatief voor een reep, een banaan of brood. Maxim Power Gel Drink/Maxim Energy Gels/Maxim Energy Gel Drink bevatten een optimale combinatie van koolhydraten voor langdurige energie.

Carbo loading

Voor een maximale koolhydraatvoorraad, adviseren wij om enkele dagen voor de wedstrijd extra koolhydraten te stapelen met behulp van Maxim Carboloader. Maxim Carbo loader is vooral geschikt om de koolhydraatvoorraden in de spieren te optimaliseren. Met Carbo Loader is het gemakkelijk om de hoeveelheid koolhydraten in de voeding op te hogen, zonder dat je als sporter heel veel moet gaan eten. Gebruik Maxim Carboloader 2-3 dagen voorafgaand aan je wedstrijd. Op de dag zelf gebruik je het 2-3 uur voor aanvang, bij je ontbijt 2-3 schepjes. Het meeste effect behaal je als je de carboloader na de trainingen eet. De trainingen mogen in die periode niet meer uitputtend zijn.

Tonen als Foto-tabel Lijst

4 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

4 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren