Wat is het verschil tussen sportdranken?

Wat is het verschil tussen sportdranken?

di 14 april 2020 door Lianne van den Bosch

Of je nu water drinkt of sportdrank, voldoende drinken vóór, tijdens en na het sporten is belangrijk om een goede prestatie neer te kunnen zetten. 

VOCHT is essentieel voor:

Water of sportdrank?

Met sporten verbruik je veel energie en om deze energie vrij te maken is o.a. water nodig,…. misschien wel meer dan je denkt. Ga er vanuit dat je fysiologisch gezien 1000ml water nodig hebt om 1000kcal te kunnen verbranden. De gemiddelde verbranding tijdens fietsen, hardlopen, mountainbiken is 600-800 kcal per uur. Dan kun je zelf makkelijk uitrekenen hoeveel vocht je per uur binnen moet krijgen om optimaal te kunnen presteren. Om de vochtbalans in je lichaam op orde te houden is alleen water helaas niet voldoende. Het effect van een goede sportdrank met voldoende elektrolyten en de juiste koolhydraatsamenstelling wordt vaak onderschat!

Wat is de essentie van elektrolyten en suiker?

Als je langer dan een uur gaat sporten is aanvulling van vocht i.c.m. elektrolyten en energie in de vorm van koolhydraten aan te bevelen.

De aanwezigheid van voldoende water is essentieel voor een goede opname van o.a. suikers in je darmen. Te veel suikerrijke voeding en te weinig vocht is een nachtmerrie voor je darmen en kan o.a. buik- en darmkrampen veroorzaken. Daarom is voor duursporters de combinatie van water, elektrolyten en koolhydraten in een sportdrank ijzersterk.

Hypotoon of isotoon?

Wij adviseren om 750 ml hypotone sportdrank per uur te drinken. Maxim Sports Drink is hypotoon; het bevat minder suiker en meer elektrolyten dan de reguliere isotone sportdranken. Hierdoor wordt het makkelijk en snel opgenomen in het lichaam en is het vriendelijk voor de maag. Het bevat de optimale koolhydraatverhouding (2:1 maltodextrine-fructose) en de juiste hoeveelheid elektrolyten, zoals magnesium, natrium en kalium. Maxim Sports Drink heeft een vrij neutrale PH waarde en is 100% natuurlijk.

750 ml sportdrank bevat ongeveer 2/3 van je behoefte aan energie per uur. Daarnaast adviseren wij om iedere 60-90 minuten een energy bar te nemen, om te voorzien in de overige 1/3. Een energiereep is over het algemeen voedzamer dan een energiegel, waardoor de opname van koolhydraten langzamer plaatsvindt en er geen hoge insulinepiek (zoals bij de gels) ontstaat. Een energy bar geeft dus meer en langer energie.

Kun je ook sportdrank nemen i.p.v. een energiegel?

Voor velen is eten van vast voedsel tijdens een zware inspanning lastig. Vaak wordt dan gekozen voor vloeibare voeding zoals een energiegel. Maar je kunt ook gewoon je sportdrank verrijken met extra koolhydraten door Maxim Carbo Loader toe te voegen. Het is een puur en smaakloos koolhydraatpoeder in de vorm van maltodextrine en heeft geen invloed op de smaak van je sportdrink. Op deze manier krijg je ook als je het zwaar hebt voldoende energie binnen en hoef je je niet druk te maken over een eventuele hongerklop. Voeg 2 of 3 schepjes Maxim Carbo Loader toe aan je Maxim Sports Drink. Hierdoor kun je je maximale koolhydraatabsorptie opvoeren naar 90 gram per uur. Zo blijft je energie- én vochtbalans op het juiste niveau en kun je de energy gels bewaren tot de finale.

T/m 30 april krijg je een gratis bidon bij bestelling van Maxim Sports Drink of Maxim Carbo Loader!

Hoe neem ik voldoende drank mee voor onderweg?

Bereid je goed voor en vul bij vertrek je bidons met sportdrank. Water is overal te krijgen en met Maxim Total Hydration maak je ook onderweg gemakkelijk je eigen hypotone sportdrank. Deze bruistabletten zijn ideaal om mee te nemen in je sporttas of achter in je zak of shirt. Total Hydration bevat de juiste koolhydraatsamenstelling en elektrolyten voor een optimale hydratatie en een snelle aanvulling van nieuwe energie.

 

1