Sportvoedingsschema Teamsport

Teamsport

Voorbereiding

Begin je race met een voorsprong. Carboloader is vooral geschikt om de koolhydraatvoorraden in de spieren te optimaliseren. Met Carboloader is het gemakkelijk om de hoeveelheid koolhydraten in de voeding op te hogen, zonder dat je als sporter heel veel moet gaan eten. Gebruik Maxim Carboloader 1 dag voorafgaand aan je wedstrijddag. Op de wedstrijddag gebruik je het 2-3 uur voor aanvang van je inspanning. Een portie levert evenveel koolhydraten als 5 sneetjes brood, 440 gram gekookte pasta of 3 grote aardappels.

Wedstrijddag

Ontbijt

Eet 2-3 uur voor aanvang een goed ontbijt, rijk aan koolhydraten en voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) en laag in vet en zout.
Neem als ontbijt wit brood met jam, banaan en/of mager vleesbeleg (kalkoen, kip, rosbief - niet vet en niet zout). Drink fruitsap en/of thee, eventueel met honing en eet 1 stuk fruit (bij voorkeur banaan of trosje druiven, bessen). Eventueel een kommetje magere yoghurt met jam. Je kan tijdens het ontbijt 1 of 2 schepjes Maxim Carbo Loader toevoegen aan je dranken en of yoghurt.

Vóór de wedstrijd of training

In aanloop naar de wedstrijd of lange training is het van groot belang om voldoende brandstof (=koolhydraten) in je lichaam te hebben. Dus eet op tijd en voldoende. Eet 45-30 minuten voor de wedstrijd een halve Maxim Energy Bar.
Daarnaast is het belangrijk om je vochthuishouding (vocht + mineralen) op orde te hebben. Drink 250 ml ruim 30 minuten voor de start.

Tijdens de wedstrijd of training

Hydratatie

Het is belangrijk om gedurende de gehele wedstrijd voldoende te blijven drinken om vocht, koolhydraten en mineralen en electrolyten opnieuw aan te vullen. Drink iedere 10 minuten een flinke slok Maxim Sports Drink. Maxim Sports Drink is hypotoon, waardoor het snel in je lichaam wordt opgenomen en geen klotsende maag krijgt. Daarnaast bevat het weinig glucose waardoor er geen sterke insulinepiek is en je bloedsuikerwaarde stabiel blijft.
Na 45 minuten (of in de rust) neem je een halve Maxim Energy bar + 250 ml Maxim Sports Drink. De Maxim Long Lasting Energy Drink is eigenlijk de meest ideale pauze drank voor balsporters. Het is een kant en klare drank en het geeft je de energie van een reep en kent de voordelen van een sportdrank. Het bevat een optimale combinatie van koolhydraten voor langdurige energie. Het is vloeibare voeding en zeer geschikt voor een lichaam dat moeite heeft met het verwerken van vast voedsel (repen, brood, banaan). Maxim Long Lasting Energy Drink levert dezelfde energie als 3 bananen. Een pakje Long Lasting Energy Drink geeft je voldoende energie voor 60 – 90 minuten.

Na de wedstrijd of training

Voor een goed herstel is het belangrijk om je vochthuishouding, zouten en vitaminen weer snel op peil te brengen. Drink minimaal 500 ml Maxim Total Hydration Tablets of Maxim Sports Drink.
Na de race is de energievoorraad in je spieren behoorlijk verminderd. Om je voorraad aan te vullen is het belangrijk om koolhydraten te gebruiken na het sporten. Wanneer je koolhydraten combineert met eiwit wordt de opname in je spieren versneld. Dit zorgt voor een snel herstel zodat je lichaam klaar is voor de volgende training. Het is belangrijk om je herstelvoeding direct (binnen 45 minuten) na de inspanning te nemen, dan haal je het meeste rendement uit je voeding.

Dus… om je conditie te optimaliseren is het belangrijk om goed en snel te herstellen.